Inhoud van een ISO 9001 cursus: Normeisen, implementatie en interne audits
De cursus ISO 27001 wordt gevolgd door cursisten die inzicht en kennis willen verkrijgen over kwaliteitsmanagementsystemen. Deze trainingen zijn gericht op professionals die betrokken zijn, of willen zijn, bij kwaliteitsmanagement, auditing, procesverbetering of een diepgaande interesse hebben in de cursus ISO 9001 . Professionals worden door het volgen van deze cursus verrijkt met kennis die nodig is om een basis te leggen voor het implementeren van een kwaliteitsmanagementsysteem. Lees er hier meer over!
Hoe ziet de cursus ISO 9001 eruit
De cursus ISO 9001 duurt twee dagen, en tijdens deze dagen krijg je toegang tot alle informatie die nodig is om het begrip te begrijpen. Er wordt uitleg gegeven over de fundamentele principes en de voordelen van kwaliteitsmanagement. De bedoeling is om zo een inzicht te krijgen over de ISO 9001 norm binnen een organisatie. Deelnemers komen erachter waarom het belangrijk is en hoe het een rol speelt binnen kwaliteitsmanagement. Je leert hier ook alles over, naast kwaliteitsmanagement leer je ook over klantgerichtheid, leiderschap, continue verbetering en de betrokkenheid van medewerkers. Het is belangrijk om te weten wat de structuur van ISO 9001 is, gelukkig wordt dit helemaal uitgelegd in de cursus. Tijdens de training ben je bezig met hoe de klanttevredenheid vergroot kan worden, hoe processen kunnen worden verbeterd en hoe je dit kan implementeren bij jouw organisatie. Er worden praktische tips uitgedeeld, en je krijgt inzicht in hoe je na het volgen van de cursus ISO 9001 het kwaliteitsmanagementsysteem kan verbeteren volgens de ISO 9001 normen. Bij voltooiing van de cursus wordt er een certificaat uitgedeeld, waarmee je extra bewijs tot integriteit hebt. Dit is ideaal voor het werven of behouden van klanten.
De ISO 9001 normeisen
Om een kwaliteitsmanagementsysteem te implementeren krijg je te maken met een aantal specifieke eisen.
- Doelstellingen en kwaliteitsbeleid: De organisatie moet een duidelijk kwaliteitsbeleid hebben, waarvan iedereen binnen de organisatie op de hoogte is. Het moet passen bij de doelen van de organisatie, en de kwaliteitsdoelstellingen moeten worden vastgesteld en gevolgd.
- De verantwoordelijkheid: Het gaat niet alleen om de medewerkers die moeten meewerken. Ook het hoogste management binnen de organisatie moet actief betrokken zijn bij het opzetten en onderhouden van het kwaliteitsmanagementsysteem. Ze moeten hiervoor de verantwoordelijkheid nemen dat alles goed verloopt.
- Risicobeheer: Organisaties moeten potentiële risico’s kunnen identificeren, en na kunnen gaan wat de invloed kan zijn op het behalen van kwaliteitsdoelstellingen. Het doel is om deze risico’s te beheersen.
- Klantgerichtheid: De normen leggen de aandacht op het begrijpen van de behoeften en verwachtingen van klanten, hier kunnen zij mee aan de slag gaan om de klanttevredenheid te vergroten.